Wednesday, February 13, 2013

Mee Kolok

Ada Apa Dengan Mee Kolok?

Assalamualaikum buat pengunjung2 blog One Dee, buat pertama kalinya sang isteri pulak ingin berkongsi rasa dengan anda semua. Sebelum ini sang suami banyak berkongsi idea di dalam blog ini. Tq Mr Hubby :).

Mengenai entri kali ini, saya ingin berkongsi mengenai Mee Kolok. Apa itu Mee Kolok? Mee Kolok adalah sejenis makanan orang Sarawak yang jarang terdapat di bandaraya KL ini. Entah tiba2 kali ini, terasa teringin sangat makan Mee Kolok. Maybe pembawakan budak kot...hehe. Untuk makluman, saya pernah menetap di Kuching, Sarawak selama hampir 12 tahun. Agak lama jugak la. Dan kiranya kamek dah lama sik makan Mee Kolok hampir 14 tahun since meninggalkan Kuching pada awal tahun 1998. Disebabkan kamek mengidam Mee Kolok tok, kamek n hubby telah mencari kedai2 makanan Sarawak di sekitar KL tok. Namun, nasib kamek sik baik kenak kedai2 tok tutup time kamek pergi. Sedihnya :(. Kedai yang kamek dah survey ialah The Planet Bikers at Subang Jaya and Dapur Sarawak at Jalan Pahang. Apa2 pon, kamek sik putus asa, I'll coming back again!!

Pada siapa2 yang belum kenal apa itu Mee Kolok, boleh refer gamba di bawah ini. Mee Kolok ini kalo tengok macam biasa je macam mee + sup, tapi rasa dia ada lain sikit daripada mee2 yang lain. Bak kata orang, belum cuba belum tahu :).

InsyaAllah suatu hari nanti dapat juak kamek rasa Mee Kolok. Hopefully by this weekend yer Mr Hubby :)

 

No comments:

Post a Comment